- Tips & Tricks
- 0 gillar
- 3222 visningar
- 0 kommentarer
Efterfrågan på fordon med luftfjädring växer stadigt på grund av deras fördelaktiga egenskaper som bidrar till fordonsäkerhet, stabilitet och körkomfort. Det finns också bilägare som väljer att ta bort fordonets luftfjädringssystem och konvertera till traditionell spiralfjäder. Vad kan vara anledningen till detta val? I denna korta artikel kommer Arnott att förklara fördelarna och nackdelarna med att konvertera ett fordon från luft- till spiralfjäder.
Fördelar med konvertering
Medan luftfjädringen ger en mjuk åktur och lastnivåreglering finns det anledningar till varför bilägare föredrar att ta bort sina luftfjädringssystem. De främsta drivkrafterna bakom detta beslut är vanligtvis ägar- och användningskostnader. Speciellt för äldre fordon kan fordonets värde och förväntad återstående ägartid spela en avgörande roll när beslutet tas att installera en spiralfjäderkonverteringsats istället för att reparera defekter i luftfjädringssystemet. Ibland är övergången till spiralfjädrar helt enkelt det minst kostsamma alternativet. En annan anledning att välja en spiralfjäderkonverteringsats kan vara om fordonet ska användas på långa resor, safariresor eller liknande expeditioner där det finns extrema väderförhållanden eller liten möjlighet till en luftfjädringsreparation längs vägen. Att konvertera från luft till spiralfjäder kan då vara ett genomförbart alternativ eftersom det eliminerar gummikomponenter och använder traditionella stålfjädrar i fjädringen istället.
Nackdelar med konvertering
Att förlora de fördelaktiga egenskaperna hos luftfjädring - extra säkerhet, stabilitet och komfort - är tydligt de största nackdelarna med att konvertera ett fordon från luft till spiralfjäderfjädring. Kunden som drar större släpvagnar eller ofta bär tunga laster rekommenderas att behålla luftfjädringssystemet för att bibehålla fördelen med automatisk nivåreglering. Spiralfjädrar är utformade för att ge en utmärkt åktur inom vissa gränser. Om ett konverterat fordon bär tung last kommer fjädrarna att sjunka ihop. Följaktligen kommer den minskade fjädringsresan att påverka körkomforten (hårdare åktur, möjlighet till bottenkörning), bilens balans och fordonets reaktion på styrinmatningar. Dessutom påverkar det slutligen hjulinställningen och orsakar oregelbunden däckslitage.
Arnotts spiralfjäderkonverteringskit
För äldre fordon eller de med en mängd problem med luftfjädringssystemet erbjuder Arnott spiralfjäderkonverteringskit som är expertdesignade för att ersätta ett fordonets defekta luftfjädringskomponenter med traditionella stålfjädrar och matchande stötdämpare. Alla Arnotts spiralfjäderkonverteringskit är tillverkade i USA och är utformade och vägtestade för att ge en mjuk åktur tillsammans med många år av problemfri körning. Dessa kit kan installeras utan särskilda modifieringar av fordonet. Många av Arnotts kit inkluderar en Electronic Bypass Module (EBM), som är utformad för att eliminera varningslampor/felkoder på instrumentbrädan för fjädringsproblem.
Comments (0)