- Tips & Tricks
- 5 gillar
- 6088 visningar
- 0 kommentarer
I många länder har sommaren tagit slut och den kallare vinterperioden ligger framför oss. För att förbereda för klimatförändringarna tar många bilägare sin bil till verkstaden för ett däckbyte. Vinterdäck är säkrare att köra på under den ofta kallare perioden med regn, hagel och snö. Att byta däck ger också möjlighet att kontrollera luftfjädersystemet. När hjulen tas bort är det lätt och bekvämt att kontrollera skicket på stötdämparna, luftfjädrarna och dämparna.
Några påminnelser
Kontrollera om fordonet har en speciell "jack"-läge. Om det finns, använd det för att förhindra att luft sugs ut från bälgen när bilen lyfts. Om detta läge inte finns kan bilen lyftas utan några försiktighetsåtgärder. Vissa system känner automatiskt att bilen höjs och behåller önskat lufttryck i luftbälgarna. Sänk aldrig bilen med lyftverktyget när luftfjädersystemet är avtryckt. Detta kan orsaka att bälgen vecklas ut felaktigt och att krimpringen lossnar. Dessutom kan en åldrande kompressor inte producera tillräckligt med tryck för att lyfta bilen från noll. Reläet kan skadas, eller i värsta fall kan kompressorn brännas ut i sitt försök att få upp systemet till normal driftsnivå.
Vad ska du fråga din kund om?
Bilägare vet oftast inte så mycket om luftfjädringens funktion på sitt fordon. Vissa vanliga frågor kan identifiera eller verifiera problem med luftfjädringen. Fråga om bilen sjunker mer än 2,5 cm över natten eller om bilen ibland är lägre i ena hörnet. Om kunden har märkt dessa saker kan en ytterligare diagnostisering vara lämplig.
Vad ska man kontrollera i verkstaden?
Som med många bilkomponenter påverkar kallare temperaturer funktionen och livslängden på luftfjäderkomponenter. Gummit på luftfjädern blir lite hårdare och mindre flexibelt. Om det åldrande gummit börjar visa små sprickor på den rullande pistongsidan kan gummits minskade flexibilitet på grund av kalla temperaturer ge upphov till att sprängas. Om dessa små sprickor finns är det klokt att rekommendera att byta ut luftfjädrarna. En vatten- och tvålösning fungerar vanligtvis bra för att upptäcka ett befintligt läckage. Var dock på beredd - inte alla läckage är lätta att hitta. Ett läckage kan också finnas på utfällningskanten hos luftfjädern, som förblir dold vid normal systemhöjd. Kontrollera luftfjäderstötdämparna och dämparna för oljeutflöde för rost.
Om möjligt, kontrollera också skicket på luftintagsröret på kompressorn. Kombinationen av kalla temperaturer och kompressorns vibrationer kan orsaka att röret spräcks. När det händer kan kompressorn suga in fuktig luft och smuts istället för rengjord luft. Om detta lämnas utan åtgärd kan det få stora konsekvenser för luftfjädersystemets funktion. För mycket fukt i systemet kan orsaka oxidation och problem i ventilblocket när det fryser. Ett felaktigt ventilblock hindrar fordonet från att nivåreglera och en felkod visas på instrumentbrädan.
Resultatet
En standardkontroll av de luftfjäderkomponenter som blir synliga vid ett däckbyte kan vara positivt för verkstaden såväl som bilägaren. Genom att utföra dessa små kontroller kan kunden vara säker på att deras fordon är säkert att köra och (dyra) följdskador som en bränd kompressor kan undvikas.
Fördelen för en verkstad är inte bara att leverera bra kundservice, utan också potential för extra omsättning. När kontrollen avslöjar läckage måste bilen repareras för att systemet ska fungera fullt ut och ge en bekväm och säker resa. Så nästa gång du byter däck, kontrollera luftfjäderkomponenterna!
Comments (0)