- Tips & Tricks
- 5 gillar
- 7329 visningar
- 0 kommentarer
Som eftermarknadsspecialist inom luftfjädring är Arnott angelägna om att alla installatörer ska känna sig säkra och välinformerade när de utför en reparation av luftfjädringssystem. I den här artikeln nämns några värdefulla tips och tricks per produktkategori.
Luftbälgar
Efter installation av en luftbälg, se alltid till att dubbelkolla att den nedre delen är korrekt monterad och placerad i sina fästelement/lås. Annars kan den nedre delen gå sönder, eller så kan luftbälgen lossna från sin plats.
Se till att luftslangen är ordentligt placerad och dirigerad. Felaktig installation av luftslangen kan leda till att slangen fastnar mellan luftbälgen och chassiedelar (t.ex. inre hjulhus), vilket gör det omöjligt att tömma luftbälgen via slangen.
Fyll alltid upp luftbälgen med luft medan du stödjer fordonet. Om du ignorerar detta distribueras fordonsvikten ojämnt och till följd så kan luftbälgen böjas medan den fylls upp med luft. Detta gör att luftmanteln belastas så mycket att den kan dra ut gummit ur krimpringen.
När du byter ut en luftbälg, se alltid till att noga kontrollera dämparen också. Tänk på att dämparen är ansvarig för dämpningen, inte luftbälgen. När dämpkraften hos dämparen inte längre är tillräcklig, måste luftbälgen ta upp mer av stötarna, vilket den inte är gjord för. Detta kan leda till att den nedre delen spricker eller lossnar.
Luftfjäderben
När du installerar luftslangen på en Arnott-del är det nästan aldrig nödvändigt att ta bort eller spänna fast nippeln. Om den tas bort rekommenderar Arnott att du spänner fast Voss-nippeln med högst 2Nm. Om mer moment används kan det skada gängan, vilket leder till att luftbälgen läcker luft vid nippel.
Efter installationen, kontrollera om elkontakter är ordentligt placerade. Felaktig installation eller lösa anslutningar kan generera felkoder.
Spänn fast toppbultarna med omsorg och enligt tillverkarens specifikationer. I allmänhet rekommenderar Arnott inte användning av pneumatiska verktyg för detta. Överdrivna spänningar kan skada gängan, eller till och med lossna.
Arnott levererar sina luftfjäderben med lämpliga monteringsmuttrar och bultar. Använd dem för att underlätta en smidig och enkel installation.
Kompressorer
Överbelastning eller en bränd kompressor är ofta konsekvensskador som gör det viktigt att kontrollera luftfjädersystemet efter möjliga läckage. Vanligtvis är det lätt att känna igen om en kompressor har gått sönder på grund av bränning/överbelastning eftersom den luktar bränt, till exempel så har kompressor märkena blivit gula på grund av den omfattande värmen och ofta är linjerna/anslutningarna delvis smälta också.
Om detta är fallet, installera inte bara en ny kompressor utan se till att hitta orsaken. Annars kommer den nya kompressorn troligtvis att bli defekt inom kort också. När du byter ut en kompressor, byt alltid reläet också och kontrollera eller byt luftfiltret. Kompressorn startas och stannas av ett relä som styrs av elektroniska styrningsenheten (ECU). Reläet kan fastna, vilket gör att kompressorn kontinuerligt pumpar luft. Detta leder till en utbränd kompressor. Kompressorn suger och ventilerar luft genom sitt luftfilter. Om den gamla kompressorn gick sönder på grund av vatten och/eller smuts inuti, är det troligt att luftfiltret är förorenat. Om endast en kompressor byts ut i sådant fall kommer den nya kompressorn att suga in det befintliga vattnet/skräpet.
Efter att ha bytt ut kompressorn, kontrollera alltid skicket på inlopps- och intagsrör. Ett intagsrör kan torka ut och bli poröst, vilket orsakar läckage och/eller de lossnar från kompressorn. I båda situationerna leder detta till vatten och smuts inuti kompressorn, vilket orsakar att den går sönder. Om detta lämnas osett kan det också skada den nya kompressorn bortom lagning.
Glöm inte att kontrollera kompressorns kablage för eventuella trasiga eller spruckna kablar. En kompressor kan vibrera under drift, vilket kan orsaka att kablaget slits ut.
Comments (0)