- Tips & Tricks
- 0 gillar
- 5066 visningar
- 0 kommentarer
Numera är cirka 5 % av alla nya personbilar utrustade med fabriksmonterad luftfjädring och den siffran bara växer. Från början erbjöds luftfjädring enbart för dyrare modeller, men under senare har vi även börjat se dem i mellanklassbilar.
Den här förändringen har drivits på av kunderna som i allt högre utsträckning efterfrågar säkerhet, stabilitet och framför allt körkomfort. För samtliga av de här tre aspekterna är luftfjädring det som har mest att erbjuda.
Fjädringsgrad
För att förstå varför luftfjädring är bäst vad gäller kombinationen av säkerhet, stabilitet och körkomfort måste man gräva lite djupare i fjädringstekniken och se vad den så kallade fjädringsgraden har för betydelse för bilens beteende.
Man kan enkelt förklara fjärdingsgraden som den kraft som krävs för att trycka samman en fjäder. Förhållandet mellan fjädringsgraden och fordonets vikt avgör finjusteringen av fordonet, t.ex. i fråga om komfort och prestanda. En fast fjädring innebär oftast högre stabilitet men upplevs samtidigt ganska hård och obekväm, medan en mjukare fjädring ger högre komfort men försämrar bilens stabilitet. Vanliga spiralfjädrar innebär alltid att man måste kompromissa mellan de här två ytterligheterna.
Förhållandet mellan fordonets vikt och fjädringsgraden förändras när vikten ökar. Tänk dig en bil som är fylld med passagerare och bagage inför semestern. Givetvis kommer då fordonsvikten ökas av den extra lasten. Här måste fjädringsgraden justeras för att fordonets rörelser (svängningar) ska bibehållas i samma omfattning. När detta görs skapas en körning som är oberoende av lasten. I ett fordon med luftfjädring sker anpassningen av fjädringsgraden genom luftbälgens gradvisa egenskaper och genom att lufttrycket i luftbälgen ändras. Spiralfjädrar har inte samma "flexibilitet" som luftbälgar och därmed blir antingen komforten eller stabiliteten sämre.
Kontroll av höjdnivån
Med en konventionell spiralfjädring sjunker bilens chassi närmare marken när den är tungt lastad. Därmed förkortas stötdämparens räckvidd och bilen är mer benägen att "träffa marken" på gropiga vägar och ojämna underlag. Dessutom påverkas hjulinställningen, med negativa följder för däckslitage och väggrepp, och fordonet kan fungera sämre på spåriga vägar (där vägytan är sliten och skadad).
Ett luftfjädringssystem har höjdsensorer på axlarna som ser till att hålla fordonet på jämn höjd samtidigt som de även fyller andra funktioner. Dessa nivåsensorer registrerar den oönskade förändringen av vägytan och systemet ökar automatiskt lufttrycket i luftfjädringen för att fordonet ska återgå till sin ursprungliga nivå. Fordonet kommer då inte längre att slå emot marken och däckslitaget och väghållningen blir jämnare.
Andra fördelar
Luftfjädringssystem kan också bidra till lägre bränsleförbrukning. Vid körning i högre hastigheter minskas lufttrycket i luftfjädringen så att fordonet sänks, vilket i sin tur minskar luftmotståndet och sparar på bränslet. En av de fördelar som alltid kommer med luftfjädring är att den på ett naturligt sätt skyddar bilpassagerarna från ojämnheter i vägen och att körningen oavsett vägunderlag blir jämn och behaglig. Just detta anses av de flesta bilägare som den största fördelen med luftfjädring.
Comments (0)