Web Analytics Made Easy - StatCounter

Som specialist på eftermarknadsluftfjädring vill Arnott se till att alla installatörer ska känna sig säkra och välinformerade när de arbetar med luftfjädersystem. I den här artikeln ger vi dig några värdefulla tips och tricks för att ersätta en luftbälg.

   

Luftbälgar

   

När du installerar en ny luftbälg, se alltid till att dubbelkolla att den nedre kolven är monterad korrekt och sitter fast i monteringspinnarna/låsen. Annars kan den nedre kolven gå sönder eller luftbälgen lossna från sin plats.

   

   

För vissa tillämpningar måste du också kontrollera om toppen av luftbälgen är monterad korrekt på platspinnen. Om den inte är fästad trycks gummihöljet mot sin övre monteringspunkt/klämma när den inflaterar. Detta leder till en perforerad övre kolv och därmed en läckande luftbälg.

   

                                                                                       

   

Voss-anslutning

   

Använd aldrig gamla VOSS-anslutningar. Tätningsringen skadas lätt vid återanvändning, vilket kan leda till luftläckage vid anslutningen. Om det krävs ska du dra åt Voss-förskruvningen med högst 2 Nm. När mer vridmoment tillämpas kan det skada gängan och orsaka läckage.

   

   

Luftslang

   

Kontrollera luftröret för repor och sprickor innan du sätter in den, eftersom det kan leda till möjliga läckage.

 

Om det finns skador, använd ett lämplig skärverktyg för att skära bort den dåliga delen. Sätt sedan in det rena luftröret helt i VOSS-förskruvningen och tryck tills det sitter fast. Ge det ett kort drag för att fästa den och säkerställa en säker anslutning.

 

Efter insättningen, se till att verifiera att luftröret är ordentligt placerat och dirigerat. Om luftröret inte är på rätt plats kan den bli skadad över tid. I vissa fall kan det hända att om man inte använder rätt dirigerings-/styrningsmetod kan luftröret klämmas mellan toppen av luftbälgen och chassit omedelbart efter uppblåsning, vilket gör det omöjligt att tömma luftbälgen genom luftröret senare.

   

   

Luftfjäderuppblåsning

   

Luftbälgarna ska monteras som de levereras. Att sträcka eller trycka på luftbälgen gör det inte lättare att installera, utan det kan orsaka skador genom att de viks felaktigt under uppblåsningen för att nå driftsarbetstrycket.

   

   

Stöd alltid fordonets vikt under uppblåsning av luftbälgen. Om detta inte görs distribueras fordonets vikt ojämnt. Som ett resultat kan luftbälgen böjas under inflationen. Detta sätter en enorm påfrestning på luftslangen och riskerar att gummiet skjuts ut ur krimpringen. Informationen ovan beskriver den allmänna uppblåsningsmetoden. För specifika (modellspecifika) uppblåsningsprocedurer ska du alltid rådfråga och följa tillverkarens anvisningar!

   

   

Slutlig systemkontroll

   

När du ersätter en luftbälg finns det några saker att tänka på. När du bara ersätter den utslitna luftbälgen, ska stötdämparna noggrant undersökas för både funktion och oljeläckage. Dämpningskraften hos en utsliten stötdämpare är betydligt lägre, detta betyder att luftbälgen utsätts för påverkan som den inte är konstruerad för. Den kommer att skadas lätt och kräver en tidigare ersättning. Därefter, i händelse av att luftbälgen monteras på en stötdämpare, försämrar oljan gummiöverdraget och skulle därmed förkorta den nya luftbälgens livslängd.

   

Om den läckande luftbälgen förblev oupptäckt under en längre period kan läckaget också ha påverkat kompressorn. Ett läckage i systemet gör att kompressorn måste köra för ofta eller kontinuerligt, vilket till slut överhettar den. Kompressorn kan då inte leverera det krävda trycket för att höja fordonet tillräckligt eller att det tar mycket längre tid än förväntat. De flesta diagnostiska verktyg har möjlighet att köra en kompressorcheck eller att mäta det maximala utgångstrycket för att kontrollera skicket. Baserat på resultatet av dessa tester kan ett kompressorbyte rekommenderas.

Comments (0)

No comments at this moment