- Tips & Tricks
- 0 gillar
- 2512 visningar
- 0 kommentarer
Lätta kommersiella fordon är utformade för en mängd olika användningsområden men används främst för att transportera människor, last, eller en kombination av båda. Detta innebär att tillverkare av LCV behöver erbjuda flera konfigurationsalternativ så att alla kunder kan anpassa fordonet efter sina specifika behov, vilket ger upphov till olika konfigurationer inklusive persontransportfordon, skåpbilar, chassibilar. Dessutom är olika chassialternativ valbara med olika interiörkonfigurationer, i flera längder, höjder och maximalt tillåtna vikter. I den här artikeln kommer Arnott att förklara den kompromiss som LCV-tillverkare behöver göra när det gäller fjädring och varför ett luftfjäderhjälpkit kan erbjuda den perfekta lösningen.
Luftfjädringhjälpkit – en närmare titt
Lätta kommersiella fordon är utformade för en mängd olika användningsområden men används främst för att transportera människor, last, eller en kombination av båda. Detta innebär att tillverkare av LCV behöver erbjuda flera konfigurationsalternativ så att alla kunder kan anpassa fordonet efter sina specifika behov, vilket ger upphov till olika konfigurationer inklusive persontransportfordon, skåpbilar, chassibilar. Dessutom är olika chassialternativ valbara med olika interiörkonfigurationer, i flera längder, höjder och maximalt tillåtna vikter. I den här artikeln kommer Arnott att förklara den kompromiss som LCV-tillverkare behöver göra när det gäller fjädring och varför ett luftfjädringhjälpkit kan erbjuda den perfekta lösningen.
Allmänt
Fjädringssystemet för LCV behöver tillhandahålla en säker, hållbar och tung konstruktion för att klara av de passagerare och/eller gods som transporteras, samtidigt som det ger högsta möjliga nivå av åkkomfort. Utmaningen här ligger i de omfattande konfigurationsvalen, vilket innebär att fordonets fjädring behöver konstrueras för att hantera ett brett spektrum av lastförhållanden. Under utvecklingsfasen behöver fjädringen testas tom, delvis lastad eller fullastad, uppfylla de tekniska kraven och följa gällande lagstiftning för alla lastförhållanden.
Nästan alla LCV-tillverkare använder antingen en konventionell spoluppsättning eller en bladfjäderkonfiguration i sina fjädringssystem. Fördelen med att använda spolfjädrar är att det ger mer övergripande komfort, medan en bladfjädrad fjädring, på grund av sin progressiva natur, kan täcka tyngre last.
Kompromiss
Den kompromiss som LCV-tillverkare måste göra är oundviklig eftersom fjädringslösningen behöver vara lämplig för både ett tomt och ett fullastat fordon. Därför utvecklas fjädringslösningar för genomsnittliga laster, vilket ger maximal möjlig komfort när de är tomma och samtidigt ger nödvändig säkerhet och stabilitet för ett fullastat fordon. Följaktligen kan fjädringen vara för stark, vilket gör åkturen hård och obekväm för ett olastat fordon. Å andra sidan är fjädringen för svag för permanent lastade fordon, vilket överbelastar fjädringen på lång sikt, orsakar för tidigt slitage på stålfjädringen och en obekväm körupplevelse.
När man konfigurerar fordonet kan en köpare ibland ha alternativ som kan väljas för att optimera dess användningsområde som ett förstärkt chassi. Dock erbjuder dessa funktioner endast små justeringar eftersom fordonet fortfarande måste kunna köras säkert när det är tomt.
Köra på gränsen (tillåten vikt)
Eftersom ett chassi och fjädring är utformade för en genomsnittlig last, blir utmaningen större för den ursprungliga fjädringens åk- och hanteringsförmåga ju högre lastkapaciteten är. Även om en köpare vet att de ofta eller alltid kommer att överskrida denna genomsnittslast, måste de fortfarande förlita sig på "standardintervallet av fjädring" som erbjuds av fordonstillverkaren och välja rätt basfordon som en start. Ett perfekt exempel på detta är en husbil, som aldrig kommer att köras med det tomma standardviktvärdet som specificerats av fordonstillverkaren som en van eller plattform. Följaktligen är den tomma vikten av den färdiga husbilen mycket högre, och den återstående lastkapaciteten är begränsad, eftersom den permanenta lasten av husbilskonfigurationen läggs till chassit.
Lösningen
Det fordonet behöver om den genomsnittliga lasten (nästan) alltid överskrids är en ökning av lasten vilket innebär ytterligare tillåten totalvikt för att generera mer lastkapacitet. En förstärkt konventionell fjäder kan vara en kostnadseffektiv lösning, men det förblir en kompromiss eftersom den har ett fast styrkevärde. Följaktligen kommer denna uppsättning sällan att vara ideal, vilket gör att fjädringen fortfarande är för hård eller inte tillräckligt hård beroende på lastförhållandena.
Luftassistenter erbjuder en justerbar lösning för att hantera fall av mer tillåten bruttovikt eller en ökning av den maximalt tillåtna axellasten. Först optimerar fjäderförstärkningen fjädringen, vilket ökar säkerheten och användbarheten av fordonet. Luftassistansfjädrar är den mest praktiska och flexibla lösningen eftersom oavsett om fordonet är tomt, permanent delvis lastat eller alltid fullastat, har det alltid kapaciteten att erbjuda bästa möjliga åkkomfort och maximal säkerhet och stabilitet! För det andra, eftersom fjädringen inte överbelastas, eliminerar luftassistansfjädrar för tidigt slitage och förbättrar körbarheten, vilket ökar fordonets livslängd. Andra fördelar är justerbarheten för ojämn last och manuell nivellering när den är parkerad, den senare är en stor fördel för husbilar.
Arnott hjälpluftfjädring
Arnott hjälpluftfjädring är utformade och konstruerade för att komplettera din fjädring, förhindra att den sjunker med ökad last och ge extra stabilitet och ökad åkkomfort. Liksom våra ersättningsluftfjädrar är alla hjälpluftfjädringen designade och testade i USA eller i Nederländerna och använder endast komponenter av högsta kvalitet. Med 35 års erfarenhet av att konstruera fjädring och luftfjädrar är designerna optimerade för att skapa en produkt som är lätt att installera med färre pneumatiska anslutningar för att minimera risken för läckage.
Arnotts senaste utgåva, ett hjälpluftfjädringskit för Fiat Ducato/Citroen Jumper/Peugeot Boxer från 2006 och framåt (AH-4471), gör det möjligt att uppnå en totalvikt på 4090kg medan bakaxellasten kan ökas till 2240kg för 15” (standardhjulstorlek) lätt chassi. Att öka den tillåtna totalvikten kräver ytterligare nationella godkännanden i vissa länder. Därför erbjuder Arnott sina luftassistansfjädrar med TÜV-certifiering.
This information is provided to you by Arnott - Suspension Products. With 35 years of experience in engineering, designing, and manufacturing high quality air and suspension components for the aftermarket, Arnott is the technical expert when it comes to suspension systems. Arnott’s products are produced with high-quality OE components offering exact form, fit and function. Each product is extensively tested in our American and European facilities and custom-tuned to suit the specific vehicle make and model before being produced.
Comments (0)