Web Analytics Made Easy - StatCounter

När man tittar på ett luftfjädringssystem ser man ofta en ECU (Electronic Control Unit) som är hjärnan i systemet. Enligt samma resonemang kan man se kompressorn som systemets hjärta. Även om en kompressor inte är igång kontinuerligt, kan systemet fungera dåligt och till slut stängas av när kompressorn inte längre fungerar som den ska. På så sätt är kompressorn en oerhört viktig del i luftfjädringssystemet!

   

En kompressor förser luftfjädringssystemet med lufttryck och består av en elektromotor som driver cylinderkolven via en kopplingsstång. Luften som sugs in komprimeras genom kolvens rörelse. Ventilblocket skickar därefter den komprimerade luften genom luftledningarna till luftfjädrarna eller tryckbehållaren. Kompressorn slås på och av av ett relä som styrs av ECUn.

   

Kompressorn innehåller också ett torkfilter som stänger ute skräp och tar upp fukt. Fukten lagras tillfälligt och avdunstar sedan med hjälp av värmen från kompressorn. Vattenångan släpps därefter tillbaka ut i fria luften. I regel är den här komponenten av kompressorn underhållsfri.

    

    

   

De flesta kompressorer är enbart konstruerade för kortvarig tryckökning. Om temperaturen överstiger 100 grader Celsius kommer kompressorn så småningom skadas. Detta kan till exempel inträffa när en kompressor körs för ofta eller kontinuerligt på grund av en läcka i systemet.

   

Ofta finns det en extern tryckbehållare för att hantera systemtrycket så effektivt som möjligt och därigenom minska den aktiva tiden för kompressorn.

   

Produktkvalitet

   

Även om de flesta kompressorer ser likadana ut rent synligt finns det många inre skillnader mellan de olika kompressortillverkarna. Arnott tillverkar förutom OEM-kompressorer även egna kompressorer som förhåller sig till mycket stränga krav:

   

• Rotorn och kolven är välbalanserade för att förhindra vibrationer och för tidigt slitage av kolvringar och lager.

   

• Elektromotorns lindningar har en speciell lackbeläggning som är värmebeständig och skyddar mot interna kortslutning. Dessutom är kvaliteten på kolborstarna och lindningarna viktiga för korrekt och smidig drift.

   

• Cylinderväggens extremt släta yta är ytbehandlad med hjälp av en CNC-maskin för att förhindra slitage av kolvringarna. Aluminiumet genomgår dessutom en särskild värmebehandling för att uppnå rätt hårdhet.

   

• Ytorna på lagren och axlarna har en maximal avvikelse på endast 0,01 mm för att garantera att de sitter tätt. Därmed undviker man vibrationer och för tidigt slitage av elektromotorns lager och axel.

   

Följdskador

   

En defekt kompressor orsakas nästan alltid av ett fel i någon annan del av luftfjädringssystemet. Därför bör man kontrollera hela luftfjädringssystemet för att se om det finns några läckande komponenter och tätningar efter att man bytt kompressor.

Kontrollera att tätningen mellan fjäder och fjäderben är lufttätt, kontrollera ventilblockets anslutningar, Voss-fästena och även själva luftledningarna.

   

Man kan ofta använda vatten med lite tvål eller diskmedel för att upptäcka läckage. Titta efter hål eller sprickor i luftbälgarna och var observant för det kan vara svårt att upptäcka alla läckor. Det kan också förekomma läckage på luftbälgens utfällbara kant som döljs vid normal systemhöjd!

   

Symptom

   

Det finns flera symtom på en dåligt fungerande kompressor. Det tar längre tid för fordonet att ändra höjd, kompressorn är ständigt igång och, i värsta fall, kanske inte fungerar alls.

   

När en kompressor är utbränd finns det flera tydliga tecken: missfärgning av etiketterna på kompressorn, smälta luftledningar/anslutningar och/eller att det luktar bränt när du monterar isär aggregatet.

   

Byt alltid ut reläet när du byter kompressor. Detta är en förslitningsdel som med tiden kan bli klibbig. Om det finns en läcka i systemet kopplas kompressorn kontinuerligt på av reläet. I längden är detta skadligt inte bara för kompressorn utan även för reläet.

Comments (0)

No comments at this moment