Web Analytics Made Easy - StatCounter

Luftbälgar är en kännetecknande och igenkännbar del av luftfjädersystemet. De använder luftens och gummits kompressiva förmågor för att absorbera vibrationer och höja eller sänka fordonet. Hur fungerar de egentligen, vad är de gjorda av och vad är fördelarna?

 

Hur den fungerar

 

En luftbälg består av en luftkudde som är fylld med tryckluft och en rullande kolv som är ansluten till fordonets axel eller integrerad på fjäderbenet. Gummislangen är säkert fäst mellan de två komponenterna med stålkrimpningsringar av hög kvalitet för hållbar, lufttät konstruktion. Tillsammans bildar de ett "aktivt område" för tryckluften. ECUn (Elektronisk styrenhet) använder flera ingångar (t.ex. höjdsensorer, fordonshastighet, accelerationsgivare) för att beräkna om luftbälgen ska inflateras eller deflateras för att uppnå den förbestämda körkomforten.

 

Elastomer (hållbart gummiskal)

 

Även om en luftbälgen är en slitagedel kan den tåla höga och låga temperaturer och har en hög motståndskraft mot den konstanta slitage av smuts och vägskräp. Arnott använder elastomer från OEM-tillverkare, inklusive Continental ContiTech, Vibracoustic och Goodyear. Slangkonstruktionen är gjord av högkvalitativt elastomermaterial och består av en 5-lagers design för att ge en långvarig strukturell integritet

 

• Yttre elastomeriskt lager

• Trådlager

• Mellanliggande elastomeriskt lager

• Trådlager

• Inre elastomeriskt lager

   

Air springs – a deeper look

Luftbälgsegenskaper

 

En konventionell fjäder har en linjär fjäderkonstant. Detta innebär att samma kompressionskraft krävs för att komprimera den under hela svepningen. Den kan justeras till progressivt beteende genom att ändra avståndet mellan varven och/eller variera tjockleken på stålet. En luftbälg beter sig annorlunda. Kraften som krävs för att komprimera en luftbälg ökar exponentiellt genom svepningen. Detta innebär att mer kraft krävs för att komprimera luftbälgen nära slutet av svepningen, vilket resulterar i en bekväm körupplevelse.

 

Fjäderbeteendet kan anpassas till en mer bekväm eller sportigare körning genom att ändra vinkeln på den rullande kolven. Detta är en av anledningarna till att en personbil med sportluftfjädring oftast har en annan luftbälg än den standardluftfjädring som finns för samma modell.

 

Fördelar

 

Luftfjädersystem reglerar automatiskt fordonetshöjd, så bilen håller samma nivå under hela resan. Detta är mycket bekvämt när tung last transporteras i bagageutrymmet. Jämfört med ett stålfjädersystem är det mindre bekvämt, kan vara instabilt och har större risk att "bottna ut på ojämna vägar eller ojämna ytor (t.ex. hål i vägen).

 

Genom att minska luften inuti luftbälgen sänks körkomforten vid höga hastigheter. Detta får fordonet att komma närmare marken, vilket minskar luftmotståndet och därmed minskar bränsleförbrukningen. En inbyggd fördel med en luftbälg är att den naturligt isolerar passagerarna från väghårdhet, vilket resulterar i en mjuk och bekväm körning. De flesta bilägare beskriver detta som den största fördelen med att köra ett fordon med fabriksmonterad luftfjädring.

 

Utformade för att köra, byggda för att hålla

 

Under utvecklings- och testfasen för en ny luftbälg granskar Arnott den ursprungliga konstruktionen och designen och letar efter möjliga ingenjörs- eller kvalitetsfel. Om sådana finns anpassas designen och förbättras för att eliminera dem. Arnotts design möjliggör oftast enklare eller fail-safe-installationer. När utvecklingsfasen är avslutad genomgår produkten omfattande vägtestning (> 4800 km), hållbarhetstestning och sprängtestning för att bevisa att den uppfyller högsta standarder.

 

Även om vissa billiga eftermarknadsluftbälgar kan se identiska ut med den ursprungliga delen vid första anblicken kan skillnaderna vara ganska stora. Att göra kompromisser på saker som att använda sämre gummimaterial, lägre kvalitetsdelar och/eller konsolidering i kolvdesignen kan resultera i lägre sprängtryck, svår montering, försämrad dämpningskomfort och mer BVH (brus, vibrationer och hårdhet).

Comments (0)

No comments at this moment