Web Analytics Made Easy - StatCounter

Huvudkomponenterna i ett luftfjädringssystem är luftbälgar och fjäderben som innehåller gummiöverdrag. Gummi är ett naturligt material som är utsatt för slitage, vilket gör att luftkudden är den första komponenten som slits ut. Ofta torkar gummit ut och små sprickor bildas där luftkudden kontinuerligt rullar upp och ner på rullpistongen under fjäderrörelsen. När fordonet undersöks rekommenderas att luftkuddarna kontrolleras för dessa små sprickor och, om de finns, bytes för att undvika att sprickorna utvecklas till ett större läckage över tid.

   

Vanligtvis bör en högkvalitativ luftbälg bytes var sjätte till vart tionde år. Yttre förhållanden som klimat, vägförhållanden och konstant slitage av skräp och vägskräp påverkar också funktionen och livslängden hos dessa luftfjädringskomponenter. Dessutom gör kallare temperaturer gummit hårdare och mindre flexibelt, medan varmare förhållanden gör att gummit torkar ut snabbare. Både varma och kalla temperaturer kan ge en redan utsliten luftkudden det sista för den att spricka.

Air suspension components – Why replacement in pairs is important

   

Air suspension components – Why replacement in pairs is important

   

Kvalitet är av stor vikt när det gäller att bestämma produktens livslängd. Förutom gummi är andra komponenter som krimpningringar, O-ringar och kolvsmaterial också viktiga. Även om vissa billiga eftermarknadsluftbälgar kan se identiska ut med originaldelen vid första anblicken kan skillnaderna vara ganska stora! Att göra kompromisser på sådant som att använda sämre gummi, lägre kvalitetskomponenter och/eller konsolidering i kolvdesign kan resultera i lägre sprängtryck, svår montering, försämrad dämpningskomfort och mer BVH (brus, vibrationer och hårdhet). Arnott vill säkerställa en säker körning med långvariga produkter och väljer därför att använda högsta kvalitetsgummi (Continental ContiTech) och andra Tier 1-komponenter för sina luftbälgar och fjäderben.

   

När luftbälgen/fjäderben till slut är utsliten rekommenderas det starkt att bytas parvis. Även om läckaget endast förekommer på ena hörnet av fordonet rekommenderas det fortfarande att byta ut den andra sidan också. Gummiet på luftbälgen/fjäderben på den motsatta sidan har troligen utsatts för samma väg- och väderförhållanden som den misslyckade sidan och har därför utsatts för samma slitage. Därför finns det en hög sannolikhet att luftbälgen/fjäderben som inte har misslyckats kommer att ha liknande problem till den som har i den nära framtiden om den inte byts ut.

   

Att byta parvis rekommenderas vanligtvis för vanliga stötdämpare för att undvika skillnad i dämpningsprestanda på samma axel. Denna skillnad i dämpningsfunktion mellan ny och gammal gäller också för luftfjäderben. Om inte bytt i par påverkas körkänsla, hantering och stabilitet hos fordonet betydligt, vilket kan leda till oväntat körsätt och farliga situationer.

   

Även om att byta i par inte är obligatoriskt för de flesta Arnott-delar rekommenderas det fortfarande starkt. Det kommer inte bara att säkerställa en säker, bekväm körning, utan troligen också förhindra ett verkstadsbesök.

Comments (0)

No comments at this moment