- Tips & Tricks
- 1 gillar
- 8613 visningar
- 0 kommentarer
Även om luftfjädringssystem har funnits ända sedan sextiotalet är det fortfarande få som vet hur systemet fungerar. Detta är en av anledningarna till att vissa verkstäder inte erbjuder underhåll och reparation av luftfjädring.
Systemkomponenter
I allmänhet består ett luftfjädringssystem av följande delar:
• Luftfjäderben och/eller luftbälgar med separata stötdämpare - Elektronisk styrenhet (ECU)
• Luftkompressor
• Ventilblock
• Tryckbehållare
• Höjdsensorer
• Luftslangar/ledningar
Luftjädringsbenen i luftfjädringssystemet liknar ett vanligt fjädringssystem, med den skillnaden att metallfjädrarna har ersatts av luftbälgar. Luftfjädrarna har dock andra egenskaper än en spiralfjädrar och därför är stötdämpningen annorlunda inställd.
Själva luftfjädern är gjord av slitstarkt gummi, med en förstklassig flerskiktig konstruktion för att hålla under längre tid. Luftfjädringskomponenter är visserligen slitagedelar, men de tål både höga och låga temperaturer och förslitning från smuts och vägrester. Den lufttäta konstruktionen åstadkoms med hjälp av pressringar av rostfritt stål som förbinder gummiunderdelen med över- och underdelen.
Den elektroniska kontrollenheten är hjärnan i systemet. Den mäter systemtrycket, bearbetar inmatningssignalerna från höjdsensorerna, styr ventilblocket och aktiverar luftkompressorn.
Kompressorn används för lufttillförseln för att blåsa upp luftfjädrarna och har ofta även en inbyggd torkare. Fukten lagras i torkaren och avdunstar med hjälp av värmen från själva kompressorn.
När höjdsensorerna signalerar till den elektroniska styrenheten att fordonet inte befinner sig på den förutbestämda höjden aktiveras kompressorn. Lufttrycket strömmar genom ventilblocket, vidare genom luftslangarna till luftbälgen. Ventilblocket styr i vilken riktning lufttrycket ska strömma. Övertryck tar samma väg tillbaka från luftbälgen till ventilblocket.
Trycket släpps antingen ut i luften (med en tryckventil) eller lagras i en tryckbehållare. En tryckbehållare innehåller tryckluft och fungerar som en buffert. Den kan användas för att snabbt tillföra det nödvändiga lufttrycket. Det styr aktiveringen av luftkompressorn på ett mer effektivt sätt och förhindrar eventuell överhettning till följd av att den ständigt slås på och av.
Även om ECUn reagerar på signalen från höjdsensorerna är det många som tror att systemet ständigt ändrar lufttrycket i bälgen. När fordonet till exempel svänger i en kurva får luftfjädrarna i det yttre hörnet inte genast mer luft för att bibehålla fordonet på jämn höjd. De mer avancerade systemen tillämpar i det här fallet elektroniska stötdämpare som ändrar de stötdämpande egenskaperna på en bråkdel av en sekund för att minska karossens rollande.
Även om det finns likheter mellan luftfjädring och traditionella fjädringssystem har luftfjädring vissa ytterligare fördelar som justerbar körhöjd, förbättrad körkomfort och utjämningsmöjligheter för lasten.
Comments (0)