Web Analytics Made Easy - StatCounter

Luftfjädringssystem finns i flera konfigurationer som definierar produktmixen mellan luftfjäderben, fjäderben och luftbälg. När ett system är utrustat med kompletta luftfjäderben, är luftbälgen integrerade på fjäderbenet i stället för att monteras separat på axeln. Dessa kompletta monteringar används vanligtvis för framvagnen. Bakvagnen har vanligtvis en kombination av fjäderben och luftbälg. Fyrhörniga luftfjäderbens-kit finns också.

   

Tekniken innuti

   

Även om en normal spiralfjäder ser mycket mer annorlunda ut än ett luftfjäderbenså är bytet av delen väldigt lika. Om en mekaniker kan byta en spiralfjäder så kommer mekanikern tycka att bytet av ett luftfjäderben är väldigt lika och lätt.

   

Trots den enkla installationen så är tekniken bakom fjäderbenet och luftbälgen ganska komplext.

   

Låt oss ta en närmare titt. För att luftbälgen ska kunna klara av vikten av en bil genom tryckluft så är den konstruerad av flera komponenter för att underlätta det. Kraftiga krimpringar tätar lufthylsan vid toppfästet och rullkolven. Den rullande kolven är ansluten till det yttre spjällröret och tätad med en O-ring för att uppnå en lufttät anslutning.

   

Gummihylsan av denna lufttäta konstruktionen är oftast innesluten i en aluminium burk för ett mer responsivt beteende. För att skydda luftbälgen från damm och skräp mellan hylsan och den rullande kolven så täcks den ut av ett flexibelt dammskydd. Beroende på designen så kan tillsättandet av ett skydd dramatiskt minska risken av läckage på grund av damm och skräp.

 

Internt så har luftfjäderbenet ett integrerat stötstopp. Detta är för att förhindra skada till kolven och fotventilen genom att säkerställa att det finns nog med utrymme när fjädern är under full kompression. Vissa luftfjäderben har även en andra luftbehållare i den övre delen eller i en extern behållare. Den extra luftkammaren bidrar till ökad volym vilket i sin tur används för att skapa två nivåer av fjäderhastigheter. Den extra volymen av luft bidrar även till en ökad körkomfort eftersom att mer luft behöver komprimeras i luftbälgen. Å andra sidan så bidrar en mindre volym av luft till en minskad körkomfort. Den extra luftbehållaren bidrar till en mer kompakt fjäderdel och tillåter biltillverkaren att öka uttrymet bak i bilen.

   

   

Byte av del

   

Det finns vissa saker att komma ihåg när man ska byta ett luftfjäderben. Om du har de rätta verktygen så är det alltid möjligt att ta ut en sliten eller trasig spiralfjäder från fjäderbenet och sedan montera ihop fjäderbenet med en ny spiralfjäder. Detta är dock inte fallet med ett luftfjäderben. Oftast går det inte att behålla en lufttät anslutning vid montering av luftbälg på luftfjäderbenet.

   

Det finns vissa undantag där OE tillverkare har designat ett luftfjäderben utan möjligheten att ens byta ut luftbälgen. I detta fall så erbjuder Arnott alternativet att byta ut bara luftbälgen eller få ett helt förmonterat luftfjäderben. 

   

Om en kund önskar att bara byta luftbälgen så finns det vissa saker att tänka på. När man byter ut en sliten luftbälg så bör man undersöka luftfjäderbenet vid avseende för både oljeläckage och funktion. Olja sliter på gummihylsan och kommer på så sätt minska den nya luftbälgens livslängd. Den dämpande kraften av en sliten stötdämpare är mycket mindre. Det betyder att luftbälgen utsätts för stötar som den inte var designad för vilket medför en ökad skaderisk och en ökad risk för ett tidigare byte av delen.

   

Comments (0)

No comments at this moment