- Tips & Tricks
- 0 gillar
- 5721 visningar
- 0 kommentarer
När tekniker talar om hjulinställning syftar de på justeringen av fordonets fjädring för att justera vinklarna på däcken enligt tillverkarens specifikationer. Däckförflyttning kan bero på att man träffat en trottoarkant för hårt, kört genom en stor potthål i hög hastighet eller kolliderat, samt också efter reparation eller byte av styr- och fjädringskomponenter. Eftersom luftfjädring är en del av fordonsfjädringen kan den påverka hjulinställningsprocessen efter en reparation eller byte.
Inte alla luftfjädringskomponenter påverkar hjulinställningen. Komponenter som tar hand om luftfördelningen, såsom kompressorn, ventilblocket, tryckreservoaren och luftledningarna, påverkar inte fordonsvinklarna såsom camber, toe och caster. Luftfjädringarna spelar dock en viktig roll eftersom de är en del av fjädringen som förbinder hjulen med fordonet.
Påverkan Arnott rekommenderar alltid att man kontrollerar hjulinställningen efter en luftfjäderbyte. Hjulinställningen påverkas mestadels av framfjädringen. Bakre inställning behövs vanligtvis inte när man byter bakre luftbälgar, stötdämpare och/eller luftbälgar. I de flesta fall har bakre fjädringen fasta fästpunkter som inte kan justeras, och därför påverkar utbyten inte fordonsinställningen. Det bör noteras att när en främre luftbälgen byts och har tagits bort från gaffeln, påverkas inställningen, särskilt om en styrarm också har lossats.
Skillnad med spiralfjädersystem
En stor skillnad mellan hjulinställning av spiralfjädersystem och luftfjädringssystem är att kalibrering av körhöjden är nödvändig innan man påbörjar hjulinställningsproceduren. Höjdgivarna måste kalibreras till förutbestämda körhöjder för att säkerställa att fordonet är 100% nivå och enligt tillverkarens specifikationer innan man påbörjar själva hjulinställningsproceduren.
Höjdkalibreringen är fordonsspecifik, vilket innebär att värdena kan variera något mellan modeller och också inom samma modell. Följ alltid tillverkarens instruktioner om hur man kalibrerar fordonet och vilka förbestämda höjder och värden som ska vara. Om fordonet inte är helt nivå är hjulinställningen nästan omöjlig eftersom baslinjen är felaktig. När bilen inte är nivå, befinner sig fordonets fjädringens styrarmar i en annan position och vinkel. Eftersom luftfjädring har förmågan att ändra fordonets körhöjd kan hjulinställning baserad på en ojämn bil verkligen utsättas för förändringar i körhöjden.
Lyckligtvis är höjdkalibreringen för luftfjädring vanligtvis integrerad i proceduren med de flesta hjulinställningsutrustningar. Om det väljs kommer det troligen att fråga om fordonet har kalibrerats. Hjulinställningskriterierna/värdena för ett fordon med luftfjädring skiljer sig från dess modell utan luftfjädring. Därför är det viktigt att se till att de rätta kriterierna för fordonet som arbetas på väljs genom att använda det värdespektrum som anges av hjulinställningsutrustningen som matchar luftfjädringsfordonet. Det är därför kalibrering är nyckeln för luftfjädringsfordon innan man påbörjar hjulinställningsproceduren.
Comments (0)