Web Analytics Made Easy - StatCounter

Kul fakta: inte alla bilars luftfjädringssystem använder samma arbetsprinciper! Därför är det viktigt för en professionell verkstad att veta vilket system de arbetar med: antingen ett konventionellt öppet system eller en alternativ "stängd slinga" för luftfjädersystem.

 

Att korrekt diagnostisera möjliga systemfel eller defekter, säkerställa att korrekta arbetsmetoder följs, korrekt installera nya luftfjädringskomponenter och kontrollera systemet och göra det operationellt igen efter en läckage i en luftfjäder skiljer sig från det konventionella öppna luftfjädringssystemet. I denna artikel kommer Arnott att ge mer insikt i det alternativa stängda slinga-systemet.

 

Inflation och deflationsprocesser

Nu när vi vet att specifik teknisk kunskap och förståelse krävs, låt oss titta på de allmänna skillnaderna mellan de två systemens arbetsprinciper innan vi dyker djupare in i ämnet.

graphic

När man tittar på figuren ovan visar det att kompressorns funktioner är ganska annorlunda i ett stängt slinga-system. Medan en öppen systemkompressor komprimerar omgivande luft för att fylla reservoaren och / eller luftbälgarna, använder en stängd slinga-kompressor det trycksatta kvävet som redan finns i systemet. Dessutom släpps överskottsluft ut i det fria i ett traditionellt luftfjädringssystem (öppet system), men i ett stängt slinga-system stannar kvävet kvar i systemet och överskotts tryck leds tillbaka till reservoaren. Det är viktigt att ha denna driftsskillnad i åtanke när man arbetar med det stängda slinga-systemet.

För inflation / ytterligare tryck använder det stängda slinga-systemet två omkopplare som öppnas mot ventilblocket. Sedan öppnas solenoidventilen för den lämpliga luftfjädern och det ytterligare trycket överförs. När man deflaterar leds överskotts tryck inte bort utan leds smart tillbaka till reservoaren genom att öppna de två omkopplarna åt andra hållet. Det överskottstryck som överfördes tillbaka till reservoaren. Tryckflödesschemat nedan ger en indikation på hur det trycksatta kvävet leds när en luftbälgen blåses upp eller töms.

schema

Kruxet

Även om det kallas för ett "sluten slinga"-system och diagrammet ovan visar hur den komprimerade kvävgasen överförs från ett område till ett annat för att fylla/deflatera systemet, så luras inte! Ett "sluten slinga"-system har dock möjlighet att kompensera för små mängder kväveförlust genom att dra in och komprimera atmosfärisk luft. När systemet läcker kommer det försöka behålla sin krävda driftstryck genom att öppna för intag av (omgivande) luft. Men det kan endast kompensera för en liten förlust av kväve och när den komprimerade kvävemassan blir för låg kommer systemet att sluta fungera.

air inlet on compressor

Indikatorer

Precis som med ett konventionellt luftfjädringssystem kommer systemtrycket gradvis att sjunka när det finns en stor luftläcka. Därför är ett symptom på ett underladdat system att det slutar att fungera. I ett "sluten slinga"-system räknar dock ECU (Electronic Control Unit) kontinuerligt "kvävemassan" som en indikation på normal drift. Om den är för låg kan felmeddelanden som "maxlast överskriden" visas på instrumentbrädan (beroende på bilfabrikat).

 

En indikator på ett överladdat system är det hörbara urladdandet av överskotts tryck. Detta inträffar endast när en mekaniker inte har följt rätt procedur vid omladdning av systemet efter en läckage reparation. Ett överladdat system kan leda till skadade och defekta komponenter, tillsammans med allvarliga säkerhetskonsekvenser.

Tips och tricks

Nu när Arnott har förklarat några av de grundläggande principerna för ett "sluten slinga"-luftfjädringssystem, skulle vi vilja ge dig några nyckelriktlinjer att följa när en bil behöver reparation eller ersättning på ett "sluten slinga"-luftfjädringssystem:

  • Luftbälgarna/-stötdämparna måste bytas ut om fordonet har kört/flyttats med en eller flera tomma luftbälgar.
  • De lämpliga bilfabrikantens installationsinstruktioner måste alltid följas. Om instruktionerna och specifikationerna inte följs korrekt, kommer systemet fortsätta att producera fel och funktionsfel.
  • Ett fordon som lyfts med ett tomt luftfjädringssystem får inte sänkas ner på sina hjul eller köras. När luftfbälgarna / stötdämparna är tomma och fordonet lyfts skapas ett vakuum i luftklockorna. Om fordonet sedan sänks ner kan veck utvecklas i klockorna vilket kan resultera i prematurt fel på delen.
  • Följ korrekt uppblåsningsförfarande. Att inte följa dessa förfaranden kan leda till klippning av elektrisk anslutning eller annan ytterligare skada på delen. Att inte följa korrekt uppblåsningsprocess kan till och med orsaka att luftbälgen exploderar på grund av tryck i fel komponent eller övertryck i en komponentdel.
  • Kvävet som används för att trycksätta luftbälgarna måste vara inuti systemet för att kompressorn ska kunna göra sitt jobb. En sluten slinga-kompressor kan endast delvis kompensera för en tryckskillnad. Om systemtrycket sjunker under en viss nivå måste systemet laddas om.
  • I allmänhet måste utmatningstrycket i systemet vara 17 bar efter utbyte av någon reservdel som luftbälgen, stötdämpare, kompressor och ventil. Verifiera tillverkarens specifikation för det exakta utmatningstrycket som behövs och följ alltid laddningsförfarandet enligt beskrivet av tillverkaren. Att inte följa korrekt uppblåsnings- och laddningsprocess kan orsaka att luftklockan exploderar på grund av övertryck i fel komponent eller övertryck i en komponentdel.