Web Analytics Made Easy - StatCounter

Ventilblocket är en liten men viktig komponent i luftfjädersystemet. Därför bör den inte uteslutas vid diagnos av möjliga systemfel. Symtom som tyder på en läcka i en luftbälgar kan också vara ett fel i ventilblocket. Låt oss börja med att förklara den allmänna funktionen av delen innan vi tar en djupare titt.

   

Hur fungerar den?

   

Ventilblocket tar hand om distributionen av tryckluft. Ett ventilblock för ett 4-hörnigt luftfjädersystem med tryckbehållare innehåller totalt 6 luftanslutningar: en för luftkompressorn, fyra för luftbälgar / luftfjäderben och en för tryckbehållaren. För att undvika misstag vid installation av ett nytt ventilblock är alla anslutningar färgkodade.

   

bild på ett ventilblock

   

De sex solenoidventilerna inuti ventilblocket aktiveras av en ECU (Electronic Control Unit). Det är en vanlig missuppfattning att luftbälgar alltid matas direkt vid aktivering av luftkompressorn. I de flesta fall fylls luftbälgarna genom tryckbehållaren. Luftkompressorn trycker in luften i behållaren upp till 15-16 bar. Denna tryckluft i behållaren används för kontrollerad tryckuppbyggnad och som en buffert. Det allmänna målet är att använda tryckluften så effektivt som möjligt, så att kompressorn kör så lite som möjligt. Detta förhindrar överhettning och håller energiförbrukningen låg.

   

Symptom och diagnos

   

Över tiden kan solenoidventilerna i ventilblocket bli kladdiga eller blockerade av små partiklar som har cirkulerat genom systemet under bruk. Till exempel, när en åldrande kompressor går sönder, kan ventilblocket också skadas som en följd. På grund av överhettning kan små metallpartiklar blockera solenoidventilerna och störa luftfördelningen. Symtom: fordonet är lägre i ett eller flera hörn. Detta symptom kan också uppstå när det finns en läcka i luftbälgen. Lyckligtvis kan den faktiska orsaken enkelt identifieras genom att byta den aktuella luftlinjen i ventilblocket. Om ventilblocket är problemet bör problemet flyttas till ett annat hörn. Om problemet stannar på samma sida är det en luftläcka.

   

Ventilblocket är också involverat i släppet av överdriven tryckluft. Om det behövs så öppnas solenoidventilen mot luftkompressorn. Trycket släpps sedan genom trycksläppningsventilen på kompressorn. Så om ett fordon stannar "låst" på en viss färdhöjd, kontrollera först funktionen av trycksläppningsventilen på kompressorn innan du diagnostiserar ett felaktigt ventilblock.

   

Om en luftkompressor inte längre fungerar, är den vanliga tanken ofta att kompressorn själv eller att reläet är felaktigt. Men det skulle kunna bara vara ventilblocket. Luftfjädertrycksensorn sitter inuti ventilblocket, inte i kompressorn. Om den här sensorn inte längre fungerar korrekt, slutar signalen för att aktivera kompressorn och trycket byggs inte upp längre.

   

Om torkfiltret i kompressorn inte längre har kapacitet att hålla fukt borta från systemet kan ventilblocket korrodera inuti. Dessutom kan fukten inuti ventilblocket frysa när utetemperaturen sjunker till under noll grader, vilket leder till att den slutar fungera.

   

En sista sak att tänka på är att luftslangen från luftkompressorn till ventilblocket normalt sett inte är trycksatt om kompressorn inte körs. Detta görs för att låta kompressorn starta lätt. Om det av någon av de ovan nämnda anledningarna finns tryck i den här luftslangen, byggs mycket mer värme upp varje gång kompressorn aktiveras. Detta kan leda till att kompressorn bränns ut. Så, även om den är liten så förtjänar denna viktiga komponent i luftfjädersystemet lite uppmärksamhet – särskilt efter ett kompressorbyte.

   

Comments (0)

No comments at this moment