Luftfjädring vs. stålfjädring
Luftfjädring och stålfjädring är några av de mest kända fjädring på marknaden. Båda är designade för att hjälpa ditt fordon att köra problemfritt och effektivt, men vilket är mest lämpligt för dig? Både stålfjädring och luftfjädring har var sin egna fördelar och nackdelar. För att hjälpa dig att välja rätt fjädring, titta på informationen nedan.
Allt om luftfjäderben
Luftfjädringssystem kommer i många olika konfigurationer vilket definierar de olika delarna så som luftfjäderben, luftbälgar samt fjäderben. När ett system utrustas med ett komplett luftfjäderbenskit så integreras luftfjädringen innuti fjäderbenet istället för att sättas separat på axeln. Denna typ av hopsättningar används ofta till den främre delen av fjädringssystemet. Den bakre delen av fjädringssystemt består oftast av en kombination av luftfjäderben samt luftbälgar. Det finns även fyrhörns luftfjäderbensystem.
Allt om luftbälgar
Luftbälgar är en kännetecknande och igenkännbar del av luftfjädersystemet. De använder luftens och gummitjärnets kompressiva förmågor för att absorbera vibrationer och höja eller sänka fordonet. Hur fungerar de egentligen, vad är de gjorda av och vad är fördelarna?
LUFTFJÄDRING - HUR FUNGERAR DET EGENTLIGEN?
Även om luftfjädringssystem har funnits ända sedan sextiotalet är det fortfarande få som vet hur systemet fungerar. Detta är en av anledningarna till att vissa verkstäder inte erbjuder underhåll och reparation av luftfjädring.
Däckbytet – Vinterkontroll
I många länder har sommaren tagit slut och den kallare vinterperioden ligger framför oss. För att förbereda för klimatförändringarna tar många bilägare sin bil till verkstaden för ett däckbyte. Vinterdäck är säkrare att köra på under den ofta kallare perioden med regn, hagel och snö. Att byta däck ger också möjlighet att kontrollera luftfjädersystemet. När hjulen tas bort är det lätt och bekvämt att kontrollera skicket på stötdämparna, luftfjädrarna och dämparna.
Luftfjädring installation tips & tricks
Som eftermarknadsspecialist inom luftfjädring är Arnott angelägna om att alla installatörer ska känna sig säkra och välinformerade när de utför en reparation av luftfjädringssystem. I den här artikeln nämns några värdefulla tips och tricks per produktkategori.
Luftkompressor – så fungerar den
När man tittar på ett luftfjädringssystem ser man ofta en ECU (Electronic Control Unit) som är hjärnan i systemet. Enligt samma resonemang kan man se kompressorn som systemets hjärta. Även om en kompressor inte är igång kontinuerligt, kan systemet fungera dåligt och till slut stängas av när kompressorn inte längre fungerar som den ska. På så sätt är kompressorn en oerhört viktig del i luftfjädringssystemet!
Solenoid ventilblock – en djupare titt
Ventilblocket är en liten men viktig komponent i luftfjädersystemet. Därför bör den inte negligeras vid diagnos av möjliga systemfel. Symtom som tyder på en läcka i en luftbälgar kan också vara ett fel i ventilblocket. Låt oss börja med att förklara den allmänna funktionen av delen innan vi tar en djupare titt.
FÖRDELAR MED LUFTFJÄDRING JÄMFÖRT MED SPIRALFJÄDRING
Numera är cirka 5 % av alla nya personbilar utrustade med fabriksmonterad luftfjädring och den siffran bara växer. Från början erbjöds luftfjädring enbart för dyrare modeller, men under senare har vi även börjat se dem i mellanklassbilar. Den här förändringen har drivits på av kunderna som i allt högre utsträckning efterfrågar säkerhet, stabilitet och framför allt körkomfort. För samtliga av de här tre aspekterna är luftfjädring det som har mest att erbjuda.